Molestowanie seksualne dzieci

Byadmin

Molestowanie seksualne dzieci

W dzisiejszych czasach ciągle słyszy się o nadużyciach i wykorzystaniu seksualnym dzieci, na których krzywda ta odbija piętno na całe ich przyszłe życie. Wykorzystywanie seksualne dzieci, to każdy akt pomiędzy osobami o różnym stopniu rozwoju, którego celem jest seksualna gratyfikacja osoby na wyższym poziomie rozwoju. Skutki psychologiczne wykorzystywania seksualnego dziecka obejmują depresję, seksualizację zachowania, zespół stresu pourazowego, zaburzenia lękowe, naruszenie prawidłowego rozwoju seksualnego, zaburzenia odżywiania, wycofanie społeczne, skłonność do wykorzystywania dzieci będąc już w wieku dorosłym czy wiele innych. Jeśli chodzi zaś o skutki fizyczne to zalicza się do nich przede wszystkim uszkodzenia fizyczne ciała dziecka.

Patrząc z punktu psychologicznego wykorzystywanie seksualne dziecka związane jest przede wszystkim z zaburzoną relacją pomiędzy dzieckiem a osobą, której ono ufa. Mówi się tutaj o wykorzystaniu zaufania dziecka w celu osiągnięcia własnych potrzeb seksualnych przez osobę mu bliską. Nadużycie seksualne przy którym zostaje zerwane zaufanie dziecka nie dotyczy samego aktu seksualnego czy gwałtu, ale też takich zachowań jak ocieranie się o dziecko, nieodpowiedni dotyk, pokazywanie zdjęć i filmów pornograficznych czy opisywanie zachowań seksualnych. Dziecko odczuwa wtedy zawstydzenie i dezorientację, wie że wydarzyło się coś złego, staje się obiektem w rękach oprawcy i nie potrafi się obronić.

1. Sprawca molestowania seksualnego dziecka

Oprawcą może być zarówno osoba mu najbliższa, jak również ktoś zupełnie obcy i niespokrewniony z nią. Osoby obce dzieli się na dwa typy sprawców

  • typ psychopatyczny – jest niedojrzały w rozwoju seksualnym i który potrzebuje potwierdzenia, że posiada bezgraniczne możliwości. Ten typ wyróżnia się niską empatią oraz brakiem odczuwania lęku. Dziecko jest dla niego obiektem zastępczym, nad którym może dominować,
  • typ regresywny – dla którego charakterystyczny jest lęk przed dojrzałym partnerem seksualnym.

2. Jakie są skutki molestowania seksualnego u dzieci?

Wykorzystując dziecko pozbawia się go nie tylko dzieciństwa, ale przede wszystkim zdolności do wchodzenia w bezinteresowne oraz głębokie relacje międzyludzkie. Poprzez takie działania, zaburza się naturalny rozwój seksualny dziecka oraz jego ogólne funkcjonowanie. Niewątpliwe na pewno jest to, że nadużycia seksualne wpływają na dziecko bardzo negatywnie. U dzieci wykorzystywanych seksualnie wyróżnia się dwa typy objawów:

  • wczesne – występują w okresie do 2 lat od czasu zakończenia wykorzystywania,
  • długotrwałe – które widoczne są przez dłuższy okres czasu, przekraczający 2 lata.

Sfery w których mogą pojawić się skutki nadużyć seksualnych to:

  • sfera somatyczna – w której skutki molestowania są związane z pojawieniem się biegunek, zaparć, infekcji dróg moczowych, chorób wenerycznych, ciąży ale i również obrażeń na ciele takich jak otarcia, stłuczenia, siniaki, bóle w okolicach pochwy bądź odbytu, krwawienia z pochwy, przerwanie błony dziewiczej, obrzęki lub rany w okolicach odbytu,
  • sfera emocjonalna – odczuwanie takich emocji jak poczucie wstydu, poczucie winy, złość, ciągły niepokój, lęk, poczucie krzywdy, myśli samobójcze, poczucie utraty niewinności, poczucie bezsilności. Mogą pojawić się stany depresyjne, fobie, problemy z koncentracją, niska samoocena, dziecko przyzwyczaja się do tego, że jest traktowane jak przedmiot czy obiekt, staje się „czymś”, a nie jest „kimś” i z tym przekonaniem, przechodzi przez całe swoje życie,
  • sfera seksualna i sfera społeczna – są ze sobą powiązane, a skutki w tym obszarze przejawiają się w nieumiejętności utrzymywania dłuższych relacji i kontaktów społecznych, a w dorosłości trwania w stałych związkach, zdeformowanych mechanizmach obronnych, które wywołują negatywne postawy społeczne, nieufności wobec ludzi, unikaniu bliskości fizycznej z innymi osobami, nieumiejętności wchodzenia w nowe relacje z innymi ludźmi, dysfunkcjach i zaburzeniach seksualnych oraz w obniżonym popędzie seksualnym w przyszłości, stawaniu się sprawcą aktów molestowania dzieci w dorosłości czy w skłonności do podejmowania przypadkowych kontaktów seksualnych,
  • sfera behawioralna – w której pojawiają się takie skutki jak regresja zachowania, uzależnienia od środków psychoaktywnych, samouszkodzenia, zachowania przestępcze, ucieczki z domu, prostytucja, wagary, próby samobójcze, zachowania agresywne wobec innych ludzi czy stosowanie przemocy.

Co również istotne, konsekwencje nadużyć seksualnych są zależne od wieku dziecka molestowanego. I tak u dzieci w wieku przedszkolnym mogą pojawić się lęki, koszmary nocne, nieadekwatne zachowania seksualne oraz zespół stresu pourazowego. U dzieci starszych, będących w wieku wczesnoszkolnym skutki te przejawiają się w postaci lęków, nerwic, koszmarów sennych, agresji, nadmiernej aktywności, problemów w szkole, nawet psychoz oraz możliwe są tutaj ich zachowania regresywne. U dzieci jeszcze starszych można zauważyć depresję, wycofanie się z kontaktów społecznych, bóle somatyczne ale i również zachowania przestępcze, ucieczki z domu, nadużywanie substancji psychoaktywnych jak i próby samobójcze. Problemy w szkole mogą w przyszłości przejawiać się w trudnościach z utrzymywaniem zatrudnienia, zaś zachowania agresywne przechodzić w zachowania przestępcze.  Wymienione skutki molestowania seksualnego dziecka, nie zawsze i nie w każdym przypadku. występują w pełnej postaci. Jest to zależne od wielu czynników ale przede wszystkim od tego, że każde dziecko tak jak i człowiek dorosły, jest indywidualną jednostką mającą różne potrzeby i odmienne osobowości. Jedno dziecko może przeżyć głęboką traumę, inne trochę mniejszą jednak należy pamiętać, że zawsze każde naruszenie sfery intymnej dziecka wiąże się z zaburzeniami w jego rozwoju i wpływa na jego dorosłe życie.

3. Jak rozmawiać z dzieckiem wykorzystywanym seksualnie? Jakich metod pracy użyć?

Najważniejszymi cechami jakie powinna przejawiać osoba prowadząca rozmowę z dzieckiem molestowanym seksualnie to cierpliwość, spokój, opanowanie, swoboda w kontaktach, twórczość, umiejętność kontrolowania swoich emocji i powstrzymywania reakcji oraz umiejętność dawania dziecku wsparcia i poczucia kontroli. Istotne jest również nawiązanie kontaktu z dzieckiem. Nie należy składać obietnic, które nie mogą zostać spełnione. Ważne aby zapewnić dziecku, że to co się wydarzyło nie jest jego winą oraz dać do zrozumienia, że takie sytuacje i wydarzenia są nam znane. Jest to istotne ze względu na to, że dzieci bardzo często boją się reakcji dorosłego na to co za chwilę powiedzą. Należy również pamiętać, że dzieci które nie są wykorzystywane seksualnie są zazwyczaj zawstydzone tematami związanymi z seksem, w przeciwieństwie do dzieci które doznały już takich aktów. Język jakim się posługujemy powinien być zrozumiały dla małego człowieka. Nie wolno zadawać pytań „dlaczego?” i zmuszać dziecka do mówienia. Niszczy to relację i sprawia, że zamyka się ono w sobie.

Metody, jakich można użyć podczas rozmowy z dzieckiem u którego podejrzewa się molestowanie seksualne to:

  • rysunek figury człowieka – pomaga to w zapoznaniu się ze słownictwem i nazewnictwem używanym przez dziecko. Na kartce papieru należy rozpocząć rysunek człowieka a następnie powiedzieć dziecku, aby dokończyło rysować resztę części ciała i je nazwało,
  • lalki – mogą pomóc w wytłumaczeniu dziecku na czym polega „zły dotyk” oraz sprawdzeniu co się wydarzyło, w jaki sposób i jak się to działo kolejno,
  • lista rzeczy i ludzi, których dziecko się boi – metoda pomocna w przypadku, gdy dziecko nie chce powiedzieć co się wydarzyło i boi się tego co się działo. Na kartce tworzymy listę rzeczy, ludzi czy wydarzeń których dziecko się boi,
  • dobre i złe sekrety – metoda która pomaga rozróżnić dziecku, czym są dobre a czym złe sekrety, które należy powierzyć komuś, które mogą być niebezpieczne, kiedy jest się skarżypytą. Technika jest też pomocna, gdy dziecko nie chce powiedzieć tego, co się stało ze względu na to że jest to tajemnicą,
  • zabawa w rozmowę maskotek – gdzie za jedną maskotkę wypowiada się osoba prowadząca rozmowę a za drugą dziecko.

 W momencie podejrzenia molestowania seksualnego pojawia się wiele różnych pytań np. co robić? Czy reagować na tę sytuację? Czy rozmawiać o tym z dzieckiem? Czy zgłaszać ten problem czy nie? Czy nie zniszczymy życia sprawcy w momencie gdy okaże się to nieprawdą? Problem ten jest niezwykle trudny i wiąże się z poważnymi decyzjami. Należy jednak pamiętać, że najważniejsze w tym wszystkim jest dziecko i jego bezpieczeństwo, a pojawiające się sygnały nie mogą być lekceważone bo skoro się pojawiają to muszą coś znaczyć.

About the author

admin administrator

16 komentarzy

viagra without a doctor prescriptionPosted on10:19 pm - Kwi 4, 2020

Trackback

Interesting post

viagra 100mgPosted on2:40 pm - Kwi 6, 2020

Thank you

Good blog. Interesting post.

chloroquine phosphatePosted on1:36 pm - Kwi 8, 2020

Many thanks

Interesting blog, good post.

best cialis sitePosted on2:18 am - Kwi 12, 2020

Thank you.

Youseful blog. Good post.

doctor7online.comPosted on2:03 am - Kwi 17, 2020

doctor7online.com

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

generic ventolin inhalers for salePosted on3:12 am - Kwi 17, 2020

generic ventolin inhalers for sale

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

female viagra pillsPosted on12:31 am - Kwi 26, 2020

female viagra pills

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

generic sildenafil usaPosted on2:50 am - Kwi 26, 2020

generic sildenafil usa

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

hydroxychloroquine price in indiaPosted on1:22 pm - Cze 3, 2020

hydroxychloroquine price in india

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

cialis samplesPosted on1:34 pm - Lip 2, 2020

cialis samples

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

can viagra 100mg be dangerousPosted on2:38 am - Lip 12, 2020

can viagra 100mg be dangerous

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

bimatoprost generic best pricePosted on8:25 am - Lip 15, 2020

bimatoprost generic best price

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

buy viagra with discountPosted on6:56 am - Sie 2, 2020

buy viagra with discount

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

buy chloroquine phosphatePosted on7:56 am - Sie 9, 2020

buy chloroquine phosphate

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

https://mymvrc.orgPosted on4:58 pm - Wrz 22, 2020

https://mymvrc.org

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

cialis 10mgPosted on5:01 am - Paź 19, 2020

cialis 10mg

Molestowanie seksualne dzieci — Psycholog Zawiercie

Comments are closed.